Lezen is belangrijk!

Iedere leerling een leesboek

Lezen vinden we op het Van Maerlantlyceum erg belangrijk. Om die reden starten we op het Van Maerlantlyceum vanaf 3 november 2021 een bijzonder project: elke leerling en elke medewerker een (lees-)boek. Scroll naar beneden om te zien welke boeken leerlingen kozen en wat Cody Gakpo, Stijn Steenbakkers, Lale Gül en nog veel meer ons aan raden!

Het idee achter 'iedere leerling een leesboek'

In plaats van veel energie te stoppen in taalbeleid, gaan we met onze leerlingen naar boekhandel Van Piere. Daar mogen zij, maar ook alle medewerkers een boek uitzoeken dat ze zélf leuk vinden. Dat kan een roman, novelle of poëziebundel zijn, maar ook een interessant, actueel boek over het klimaat, een biografie etc. We maken er een feestje van! Op school gaan we lezen in alle lessen. We vertellen elkaar, zowel medewerkers als leerlingen, over onze lievelingsboeken en docenten gebruiken de gekozen boeken tijdens hun lessen. Als de boeken gelezen zijn, komen ze in boekenkasten op school te staan. Zo hebben we een prachtige collectie door en voor leerlingen en personeel van het Van Maerlantlyceum.

3 november 2021

Interview in het ED

Het ED kwam langs op 3 November in de boekenwinkel Van Piere om de leerlingen van het Van Maerlantlyceum te interviewen.

voormalig rector over iedere leerling een leesboek

Emmeken van der Heijden verteld over haar favoriete boek. Die ze samen met haar moeder heeft gelezen. Want samen lezen is veel leuker!

Maatschappelijke leiders aan het woord

Lezen is leuk. Dat wij niet alleen, maar dat vinden ook veel maatschappelijke leiders in Brabant. Dit keer van Albert Kivits aan het woord, directeur van de bibliotheek Eindhoven.

Leerlingen over hun boek

Een paar leerlingen van het Van Maerlantlyceum vertellen over het boek wat ze hebben uitgekozen bij boekhandel Van Piere.

Dirk Muris | vwo 6

Heeft gekozen voor het boek: Bidden en Vallen van Henk van Straten

Arwanii Frencken | havo 5

Heeft gekozen voor het boek: Red, White & Royal blue van Casey McQuiston

Victor Wachter | havo 5

Heeft gekozen voor het boek: Een essay over het absurde van Albert Camus

Bekende Nederlanders aan het woord

Niet alleen het Van Maerlant vindt lezen belangrijk maar ook bekende Nederlanders! Bekijk hier wat zij de leerlingen van het Van Maerlant aanraden.

Stijn Steenbakkers | wethouder Eindhoven

Zijn favoriete boek is Moonshot van Mariana Mazzucato

Lale Gül | schrijver

Haar favoriete boek is Hersenschimmen van BernLef

12 november 2021

Cody Gakpo over zijn favoriete boek

Project ‘Iedere leerling een leesboek’ gaat de tweede week in! … Think and Grow Rich! 😃

PSV-speler Cody Gakpo leest (ook) graag en wat raadt hij (onze leerlingen) aan?

Leo Alkemade vertelt over dat hij door boeken lezen nu het werk kan doen die hij nu doet!

Kluun (Raymond van de Klundert) Hij raadt De geschiedenis van mijn seksualiteit aan, een geweldig debuut van Tobi Lakmaker.

30 november 2021

Jan verhagen over het boek Confrontaties

Vanaf donderdag, als de proefwerkweek is afgelopen, gaat ons leesproject weer verder en gaan de laatste leerlingen van het Van Maerlantlyceum een boek uitkiezen bij Van Piere. En wie kan ze daar beter bij adviseren dan Jan Verhagen, de directeur van de boekhandel zelf. In bijgaand filmpje laat hij weten wat zijn favoriete boek is.

Mirjam Mous | schrijver

Mirjam Mous heeft een boodschap aan de leerlingen van het Van Maerlantlyceum over hoe geweldig lezen kan zijn.

Jos Kusters | voorzitter van OMO

Hij verteld over het boek: Hoe de straat de school binnen dringt van Illiass el Hadioui

Buddy Tegenbosch | schrijver

Hij vertelt aan onze leerlingen waarom lezen zo belangrijk is.

Wim Daniëls | schrijver

Bij de start was Wim Daniëls toevallig ook bij Van Piere aanwezig. Dank, Wim, voor je fantastische woorden!