1 augustus 2022

Mooi mislukken? Het kan!

Van fouten kun je leren: op het Van Maerlantlyceum dragen we die boodschap graag uit. Toch blijkt het in de praktijk nog niet zo makkelijk om fouten te omarmen en er iets positiefs uit te halen.

Daarom organiseerden onze docenten Nederlands afgelopen schooljaar het project ‘Mooi mislukken’.

In oktober 2021 kwam cabaretier Leon van der Zanden langs om te vertellen over leren van mislukkingen. Zijn boodschap: “We willen graag dat alles in ons leven lukt, maar uit ‘lukkingen’ haal je een stuk minder leerpunten dan uit mislukkingen, die gevoelens als spijt, schaamte en angst opleveren: gevoelens waarvan je kunt groeien!”
Leon vertelde over zijn eigen ervaring met mooi mislukken en vroeg daarna ook de begeleidende docenten om hun verhalen te delen. Helemaal geïnspireerd gingen de leerlingen vervolgens bij het vak Nederlands aan de slag. Ze deden onderzoek naar het thema, zochten voorbeelden van beroemde mooie mislukkingen en dachten na over hun eigen ervaringen. Al deze bagage gebruikten ze voor een creatieve schrijfopdracht: een column over mislukken en de moed om hier iets positiefs uit te halen. Het leverde een stortvloed op aan prachtige, leerzame fiasco’s!

Omdat we meer mensen willen inspireren en om te leren van hun fouten, delen we waardevolle mislukkingen van onze leerlingen. Veel leesplezier!