28 november 2023

20-80learning activiteiten periode 1

Het schooljaar begon voor de gymnasiumleerlingen van klassen 1, 2 en 3 met die drie lesuren volgens het 20-80learning principe. Nu het einde van periode 1 nadert, kijken we graag terug op wat de klassen hebben uitgevoerd.

Klas 1: Duurzaamheid in actie

In klas 1 namen de leerlingen deel aan het Ecoschool project, gericht op het verduurzamen van de school. In groepjes gingen ze aan de slag met diverse onderwerpen zoals voedselverspilling, energiegebruik, afvalscheiding en meer. Het onderzoeken van deze onderwerpen, het selecteren van betrouwbare bronnen, het voorbereiden van presentaties en het combineren van informatie met het project over Griekse/Romeinse goden.

Klas 2: Kritisch en creatief denken in de praktijk

Klas 2 startte met het ontwikkelen van kritisch en creatief denken, essentieel voor het vak Art & Technology. De leerlingen werkten aan het ontwerpen van bordspellen en pasten deze vaardigheden toe op actuele vraagstukken, variërend van sportclubproblemen tot stijgende supermarktkosten. Ze werkten in groepen aan het formuleren van problemen en het bedenken van oplossingen, die ze vervolgens in een pitch van 2 minuten presenteerden. Bovendien bereiden ze zich voor op een aankomende spelletjesavond op 7 december, waar ze het resultaat zullen delen met geïnteresseerden.

Klas 3: Ondernemerschap en innovatie

Klas 3 dook diep in een Geo Future School-module over Brainport Eindhoven, waar duurzaam ondernemen erg belangrijk is. De leerlingen verkenden de regio en werkten vervolgens in groepen aan het ontwerpen van een fictief bedrijf. Hierbij leerden ze over financiën, maatschappelijk verantwoord ondernemen, marketing en de verenigbaarheid van hun ideeën met de Brainportregio. Als kers op de taart presenteerden de leerlingen hun idee op een ware ‘infomarkt’. Het idee werd aan de ‘klanten’ uitgelegd.