19 juli 2023

Leven als een stoïcijn?

Wat kan je leren van een filosofie die al meer dan 2000 jaar oud is?

Best veel, ontdekten de vwo5-leerlingen van het Van Maerlantlyceum tijdens het project ‘Leren van de stoïcijnen’ dat ze uitvoerden bij het vak Nederlands.

Het stoïcisme is een praktische filosofie die er onder andere vanuit gaat dat de wereld niet te voorspellen is en dat ontevredenheid en ongelukkigheid vaak ontstaan omdat we ons op de verkeerde dingen richten: externe zaken waar we geen invloed op hebben. Je kunt je volgens de stoïcijnen beter richten op interne zaken waar je wel iets aan kunt veranderen. Daar wilden we onze leerlingen graag over laten nadenken!

Het project begon met een inspiratiesessie door cabaretier én oud-leerling Bram Scharpach om leerlingen aan het denken te zetten over zaken waar je wel en juist geen invloed op hebt en hoe je daarmee omgaat. De leerlingen deden vervolgens tijdens de lessen Nederlands onderzoek naar het thema en dachten na over wat ze zelf van de stoïcijnen zouden kunnen opsteken. De verzamelde inzichten gebruikten ze voor het schrijven van een column over hun visie op het stoïcisme.

Omdat we ervan overtuigd zijn dat niet alleen onze vwo5-leerlingen, maar ook anderen er goed aan doen om na te denken over de stoïcijnse uitgangspunten, presenteren we deze zomer regelmatig een mooie column van onze leerlingen.