27 maart 2023

met Pia Crul

Thema-avond voor ouders over faalangst of blokkadestress

Op 27 maart biedt de ouderraad weer een nieuwe informatieve thema-avond aan voor alle ouders/verzorgers van het Van Maerlantlyceum met als thema:

faalangst of blokkadestress

Pia Crul, de bedenker van de Lefgasten methode (www.lefgasten.nl) zal uitleggen waar blokkades vandaan komen, hoe ze werken en wat je er als ouder/verzorger aan kunt doen.

Blokkadestress wil zeggen dat je onder invloed van druk niet meer goed kunt nadenken en daardoor slechter presteert dan je eigenlijk zou kunnen. Het frustreert kinderen enorm ; je weet dat je het eigenlijk wel kunt en toch lukt het niet. Blokkades (black-outs) komen voor bij het maken van toetsen maar het kan ook op sociaal gebied; je durft bijvoorbeeld geen vragen te stellen, niet te presenteren of je hebt moeite om contact te maken.

Ouders en school hebben een verschillende maar zéér belangrijke invloed op het welzijn van een kind. De basisveiligheid begint thuis, maar ook op school moet een kind zich veilig voelen. Op school moet een kind presteren en zich bewijzen. En juist op dit gebied komen de ouders weer om de hoek kijken, want kinderen werken om zichzelf te bewijzen maar ook om hun ouders niet teleur te stellen.

Wil je meer horen over het thema en tips hoe hier als ouder/verzorger mee om te gaan? Dan zien we je graag op de ouderraad thema-avond op maandag 27 maart, aanvang 19:30 uur en afsluiting 21:30 uur op onze school, Von Flotowlaan 1. Aanmelden is niet nodig; je bent van harte welkom!

Lijkt het je leuk om met de ouderraad in contact te komen of je bij ons aan te sluiten? Mail dan naar ouderraad@vmle.nl. Wij vinden het altijd leuk om nieuwe betrokken ouders (zeker ook vaders) te leren kennen!