5 maart 2024

Zwemprestaties Nieke

Leerlingen bij het Van Maerlantlyceum krijgen de ruimte om zichzelf te ontwikkelen. Zo halen leerlingen bijzondere prestaties. Nieke is er een van. Zij heeft namelijk meegedaan aan het NK zwemmen. Ben jij benieuwd hoe zij alles heeft ervaren? Lees dan hieronder verder.

interview

1. Kun je kort vertellen aan welke wedstrijd je mee hebt gedaan, welke klasse en welk discipline je zwemt?

Ik heb meegedaan aan het NK zwemmen, de jeugd en open categorie. Ik zwem vooral 50, 100 en 200 meter schoolslag.

2. Wat voor voorbereidingen heb je getroffen?

De voorbereidingen waren vooral veel trainen en zorgen dat mijn techniek goed was. Daarnaast heb ik ook nog krachttraining gedaan om ervoor te zorgen dat ik meer kracht uit mijn slag kan halen.

3. Was je erg zenuwachtig voor de wedstrijd?

Ik was best wel zenuwachtig voor de wedstrijd. Ik wist dat ik op de 200 schoolslag zeker een kans had om op het podium te komen. Maar ik wist ook dat ik wel wat tijd af moest gaan zwemmen om dat plekje te kunnen bemachtigen. Gelukkig is dat gelukt. Voor de 100 schoolslag was ook wel zenuwachtig maar iets minder om dat dat niet mijn beste afstand is. Ik had ook nooit gedacht dat ik podium zal halen hierop, maar dat lukte dus wel en ik was enorm verbaasd en blij toen ik dat zag.

4. Ben je zelf tevreden met het resultaat?

Zeker ik ben 2x 3e en 1x 5e geworden bij de jeugd. En heb s'middags ook nog finales gezwommen in de open categorie.

5. Hoe reageerde je klasgenoten toen ze erachter kwamen?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niet zo open in de klas of tegen iedereen heb gezegd dus dat zou ik niet echt weten. Ik heb een enkele vertelde en die vonden het knap.

6. Hoe oud was je toen je begon met zwemmen?

Ik ben voordat ik 1 was al met mijn ouders gaan baby peuter zwemmen en ben eigenlijk sindsdien niet gestopt. Dus eerst nog door naar abc zwemmen en daarna meteen door naar wedstijdzwemmen

7. Hoeveel uur train je in een week?

Ik train rond de 18 uur in de week.

8. Is het zwemmen goed te combineren met school?

Het is zeker een uitdaging om het te combineren met school maar het lukt redelijk. Ik moet wel wat lessen missen maar probeer dat zo goed mogelijk zelf weer in te halen. Het is dus een challenge maar op zich wel te doen.

9. Heb je al met meerdere belangrijke wedstrijden meegedaan?

Ik heb al vaker NK gezwommen en ook heb ik meegedaan aan de RQM en de EQM (Rotterdam en Eindhoven qualification meet). Dit zijn wedstrijden waar toppers van verschillende landen bij een komen om zich te kwalificeren voor belangrijke wedstrijden zoals EK, WK en de olympische spelen.

10. Heb je nog een sportief doel waar je naartoe werkt?

Ik heb zeker een sportief doel waar ik naartoe werk. Momenteel eerst het NK lange baan en mijn doel is om in ieder geval podium te halen en mischien wel meer en verder ook nog om in de komende 2 jaar het EJK (Europese jeugdkampioenschappen) te halen.