Innovation Challenge TU/e

De afgelopen maanden hebben Julianne Jonkers, Imme de Boer en Bente Kivitis leerlingen van V5 hard gewerkt aan hun profielwerkstuk, waarmee ze deel hebben genomen aan de Innovation Challenge van de TU/e. Het drietal heeft onder begeleiding van een student onderzoek gedaan naar de Aspergillus Tubingensis (een plastic etende schimmel) als oplossing voor het grote plastic probleem.

Tijdens I-Day op 11 januari werd er een pitch gehouden voor de jury, bestaande uit diverse deskundigen uit het bedrijfsleven, TU/e-docenten en TU/e-studenten. Het werkstuk van Julianne, Imme en Bente werd bekroond met de publieksprijs. Een geweldige prestatie, van harte gefeliciteerd!

De opdracht die de TU/e uitschreef luidde:

Voorspel hoe mensen in 2040 een technologie gebruiken

Allereerst wordt er een onderwerp gekozen om aan de wedstrijd mee te doen. Dit moet een technologie zijn die in het jaar 2040 deel zou kunnen uitmaken van het dagelijks leven. De keuze voor een technologie is geheel vrij, zolang er maar een nieuwe, zelf bedachte, toepassing wordt bedacht.

De analyse van de technologie bestaat uit het beantwoorden van vragen zoals:

• Hoe werkt de technologie?

• Hoe heeft de technologie zich ontwikkeld?

• Wie is er bij de ontwikkeling van de technologie betrokken?

Vervolgens ga je met de antwoorden op deze vragen voorspellen hoe een groep mensen deze technologie in 2040 gaat gebruiken. Vragen die hier centraal staan, zijn:

• Hoe gaat de technologie gebruikt worden?

• Wie gaat er gebruik maken gebruik van de technologie?

• Wat zijn de voor- en nadelen van deze technologie ten opzichte van zijn alternatieven?