8 december 2023

Onderbouwdebatteam gaat los

Moet een vape minstens 150 euro gaan kosten? Zijn dieren bij een ramp even belangrijk om te redden als mensen? Over die vragen bogen de onderbouwdebatteams van het Van Maerlantlyceum en het Eckart zich afgelopen donderdag in de collegezaal van het Eckart. Ze hielden een debatwedstrijd, voor de leuk en om te oefenen.

Evengoed was de spanning torenhoog. De leerlingen van het Eckart oogden enorm gemotiveerd en leken een waslijst aan argumenten te hebben verzameld. Zouden onze voorbereidingen in de VML-uren wel genoeg zijn? Tijd om daar echt over na te denken was er gelukkig niet. Snel na binnenkomst werd er getosst voor het eerste debat. Het Van Maerlantlyceum won die toss en koos om te pleiten tegen het duurder maken van vapen.

Elze Dijstelbloem opende met een korte, felle speech. ‘Ik mag niet voordringen, ik moet goede cijfers halen op school, ik mag geen naam kiezen die ik leuker vind. Er zijn al zoveel dingen die we moeten of juist niet moeten doen. Wij vinden het belangrijk dat je ook zelf beslissingen kunt nemen, zelfs als het om vapen gaat.’ Ook de andere Van Maerlanders meldden zich daarna overtuigend in de discussie. Luisterend naar de beweringen van het andere team zochten en vonden ze ijzersterke tegenargumenten. Met name Joppe van Gerwen was enorm op dreef.

Het tweede debat, nu met Freya Reardon als openingsspreekster, verliep net zo goed. De Van Maerlanders zetten alles in wat ze in huis hadden: uitgebreide bronnenkennis, humor, sprekende voorbeelden, eigen ervaringen.

De einduitslag was een gelijke stand. En dat klopte helemaal: iedereen had deze middag heel veel gewonnen.

De bedoeling is dat er aan het eind van dit schooljaar een grote onderbouwdebatwedstrijd plaatsvindt, met vier Eindhovense scholen.

Geschreven door mevrouw Barneveld