1 maart 2024

profielwerkstukken

Dagboek uit de oorlog

Het bekendste dagboek ten tijde van de 2e wereldoorlog is natuurlijk dat van Anne Frank. Er zijn echter veel meer mensen die toentertijd een dagboek bijhielden. Als onderwerp voor hun profielwerkstuk gingen leerlingen van het examenjaar aan de slag met een dagboek uit die tijd.

Het dagboek werd volledig getranscribeerd en daarna wordt het geanalyseerd. Een uniek stukje geschiedenis! De dochter van de schrijver van het dagboek begeleidde de leerlingen, samen met onze geschiedenis docenten. Ieder moest een aantal pagina's uit het dagboek transcriberen. Voor het profielonderzoek voerden de leerlingen daarna nog een eigen onderzoek uit.

Hanneke Banine, docent geschiedenis, vat het mooi samen;

"Een oorlogsdagboek lezen, digitaliseren en er een onderzoek bij doen.
Hoe spannend is dat!

Dit jaar hebben we bij geschiedenis de kans gekregen om een nog niet ontsloten dagboek te onderzoeken voor het PWS. Het is het dagboek van Willy Jansen, die in het laatste oorlogsjaar een dagboek bij hield voor zijn geliefde. Zij waren beiden geëvacueerd, maar allebei op een andere plek en ze konden elkaar niet bereiken omdat ze ingesloten waren door de Engelsen en de Duitsers. Onze leerlingen hebben het dagboek gedigitaliseerd en geïnspireerd op wat ze gelezen hebben een eigen onderzoek gedaan. De dochter van de dagboekschrijver was elke week bij de lessen en heeft geholpen met het vinden van getuigen om te interviewen. Het leverde 11 zeer uiteenlopende profielwerkstukkenop. Een prachtig project, waar we met veel plezier aan hebben gewerkt. "