door Tijn

kaaskop

Het was 2017. Ik zat in de brugklas en iedereen moest een woordenschattest doen: zo’n toets waar je niet voor kon leren. Voor de leerlingen die de toets slecht hadden gemaakt, was er speciaal acht weken lang een extra uurtje Nederlands ingepland op een zeer aantrekkelijk tijdstip, namelijk dinsdag het negende uur. Hoewel mijn resultaat ver onder de maat was, zei mijn mentor dat het extra uur voor mij niet nodig was, omdat het vooral bedoeld was voor tweetalige leerlingen. Natuurlijk was ik het daar volkomen mee eens, maar mijn ouders gooiden weer eens roet in het eten. Zij vonden het wel ‘handig’.

Daar zat ik dan als ‘kaaskop’ tussen allemaal kinderen die pas twee jaar in Nederland woonden en om heel begrijpelijke redenen hun woordenschattest niet zo goed hadden gemaakt. Ik voelde me op dat moment een mislukking. Waarom heb ik die toets niet beter gemaakt? ‘Waar kom jij vandaan?’ vroeg de docent aan mij. Terug op aarde. Oh, ik woon al acht jaar in Nederland, maar ik heb vier jaar in Taiwan gewoond (dat laatste is een true story by the way).

Na zeven weken teksten ontleden gingen we eindelijk iets leuks doen tijdens dat negende uur. Iedereen moest een lekkernij meenemen van het land waar hij vroeger gewoond had. Een week later was het eindelijk zo ver. De geur van al het eten danste door de gangen, maar de deur was nog op slot. Uitval. Ik was al op weg naar mijn fiets, toen een van de andere leerlingen vroeg of ik zin had om nog even te blijven. Dat was de beste beslissing die ik ooit genomen had…

Tot Leon van der Zanden op onze school kwam, besefte ik niet dat mijn mislukking eigenlijk een mooie mislukking was. In die les heb ik geleerd dat de samenleving gericht is op lukken en niet op mislukken. Toch kun je ook leren van mislukkingen. Voor de duidelijkheid: mislukken betekent dat iets anders gaat dan gepland. Jezelf uitdagen is een belangrijk aspect van mislukken. Dit leidt namelijk tot belangrijke leermomenten. Als je dit niet doet, dan leidt dat vaak tot faalangst. Maar wat leer je van mislukken? Volgens happy2beme.nl leer beter om te gaan met veranderingen, bijvoorbeeld door te improviseren als je je woorden bent vergeten bij een presentatie. Je kunt door vaak te mislukken een situatie bekijken vanuit een ander perspectief. Waar zit de groei en op welke punten kan ik mezelf nog verbeteren? Het belangrijkste is: oefening baart kunst. Niet alles lukt in één keer. Een bekend voorbeeld van een mislukking is J.K. Rowling, de schrijfster van de boekenreeks Harry Potter. Inmiddels zijn er al 500 miljoen exemplaren verkocht, maar haar leven zag er voor dat succes een stuk somberder uit. Ze was alleenstaande moeder, kon net haar hoofd boven water houden en het lukte haar niet om haar werd aan de man te krijgen. Terugkijkend op deze periode zei ze: ‘Deze periode heeft mij als persoon sterker gemaakt’. Ze kwam achter nieuwe eigenschappen waar ze nog niet vanaf wist en ze kwam erachter dat ze faalangst had.

Wat heb ik geleerd van mijn eigen mislukking? De wereld vergaat niet als je ergens in faalt. Het is maar een testje. Gezondheid is het belangrijkste aspect in het leven en niet een toets. Door mijn mislukking weet ik dat niet alles in één keer lukt. In de praktijk heeft de mislukking me veel opgeleverd. Ik heb Nederlands met een 9 afgerond én ik heb nieuwe vrienden gemaakt. Je kunt je dus door een mislukking slecht voelen, maar onthoud dat de wereld niet vergaat. Uiteindelijk leer je ervan.