6 juli 2023

gezocht; muzikanten, acteurs en zangers!

Aischylos - deelnemers gezocht

Zaterdag 17 september gaat weer het Aischylos-project van start!

Scholieren uit Vlaanderen, Wallonië, Duitsland en Nederland beginnen met het instuderen van een klassieke Griekse tragedie. Dit winterseizoen zullen zij het stuk "Antigone" van de Griekse tragediedichter Sophocles instuderen onder leiding regisseur Sjeng Verheijden.

Welke leerlingen zijn enthousiast om hier een rol in te vervullen?

Kun jij acteren, zingen of maak je muziek? Dan is er plek voor jou!

Iedere leerling acteert in de eigen taal – alle stukken worden ondertitelt tijdens het toneelstuk zodat het voor iedereen begrijpelijk is.

De muzikanten studeren muziekstukken in onder leiding van een enthousiaste dirigent, die tevens de muziek en teksten schrijft - speciaal voor deze uitvoering. Als kroon op het harde werken gaat de hele cast op tournee in een heuse artiestenbus om de tragedie op te voeren op de locaties van de deelnemende scholen.

Deelname staat open voor elke VWO3-, VWO4-, VWO5- en H3, H4-leerling. Je krijgt een kijkje achter de schermen bij een grote productie, werkt met een professionele regisseur en/of dirigent én gaat mee op tournee en leert (internationaal) nieuwe mensen kennen - dus je kunt je Engels, Frans en/of Duits ook mooi oefenen!

Wie deelneemt geniet een aantal faciliteiten, onder andere gedeeltelijke vrijstelling van de lessen en toetsen tijdens de week waarin de cast op tournee gaat en huiswerk- en toetsvrij na elk repetitieweekend. In Maastricht vinden namelijk een auditie en vier repetities plaats, waarna de tournee volgt. De repetities vinden plaats in het weekend op het Sint-Maartenscollege. Kick-off en repetities lopen steeds van 10:00 uur tot max 16:00 uur. De leerlingen gaan altijd onder begeleiding naar Maastricht. De data van de repetities en voorstellingen zijn zo gekozen dat een leerling die deelneemt, nooit in de problemen komt met de proefwerkweken.

Doe jij mee? Meld je dan nu aan om deel te nemen aan deze theateruitvoering bij mevrouw G. Fila-Mous in lokaal 203 of mail g.fila@vmle.nl. Aanmelden kan tot en met 13 september 2023.

Elke deelnemer is bij aanmelding al verzekerd van een rol.

De voorstelling in Eindhoven vindt plaats op 31 januari bij het CKE. De data van de repetities en voorstellingen zie je hieronder en voor allerlei andere informatie verwijs ik je naar de website van Aischylos.

Aischylos ‘Antigone’

seizoen 23: 2023-2024

Antigone sterft voor datgene waarin ze gelooft, het gehoorzamen van de goddelijke wetten en het recht doen aan haar familieband

Deelnemende scholen

• Athénée Royal Seraing (B)

• BC Broekhin Roermond

• Europaschule Langerwehe (D)

• Het College Weert

• Sint-Maartenscollege Maastricht

• Trevianum scholengemeenschap Sittard

• Van Maerlantlyceum Eindhoven

• Regie: Sjeng Verheijden

• Muziek: Dave Balkestein

• Techniek: Jos Haenraets

• Kostuums en organisatie: Ingrid Lezwijn

• Organisatie: Maarten Grond

Repetitieschema

• zo 17 september 2023: kick-off - Sint-Maartenscollege

• za/zo 23/24 september 2023: weekend 1 - Sint-Maartenscollege

• za/zo 25/26 november 2023: weekend 2 - Sint-Maartenscollege

• za/zo 2/3 december 2023: weekend 3 - Sint-Maartenscollege

• za/zo 27/28 januari 2024: weekend 4 - Het College Weert

Alle repetitiedagen beginnen om 10:00 uur en duren tot ca. 16:00 uur.

Voorstellingen (tournee)

• zo 28 januari 2024: Weert (op school)

• ma 29 januari 2024: Maastricht (op school)

• di 30 januari 2024: Seraing (Centre Culturel, Rue Strivay 44)