2 februari 2024

Antigone Aischylos theatervoorstelling

Kom jij ook naar de voorstelling Antigone? Onze leerlingen hebben afgelopen weken in internationaal gezelschap gerepeteerd. Zij spelen met het project Aischylos het verhaal Antigone van Sophokles.

De voorstelling wordt gespeeld op verschillende locaties, zowel in Nederland, België en Duitsland. Leerlingen van zeven verschillende scholen spelen samen en ieder in de eigen taal. De voorstelling wordt live ondertiteld. Ook de muziek wordt verzorgd door leerlingen.

Wil jij hier bij zijn?

De voorstelling hebben we in Eindhoven gespeeld op woensdag 31 januari bij het CKE.

We spelen nog op vrijdag 2 februari op de Trevianum scholengemeenschap in Sittard en zaterdag 3 februari op de Europaschule Langerwehe (in Duitsland).

Wil je meer informatie of kaartjes kopen? Kijk dan op www.aischylos.com

Het verhaal gaat als volgt:

"Na de tragische dood van hun moeder en de verbanning van hun vader Oidipous uit Thebe, ligt de heerschappij van de stad in handen van de zoons Eteokles en Polyneikes. Ze besluiten om beurten het land een jaar te besturen.

Tijdens de regeerperiode van de een verlaat de ander de stad. Het lot valt op Eteokles om als eerste een jaar koning te zijn. Polyneikes vertrekt naar Argos. Na een jaar komt Polyneikes terug voor zijn beurt, maar Eteokles weigert zijn macht op te geven. Er volgt een bittere strijd, waarin de beide broers sneuvelen.

Hier begint Sophokles zijn Antigone. De macht in de stad is inmiddels opgeëist door hun oom Kreon, die meteen zijn spierballen wil laten zien. Eteokles krijgt als beschermer van de stad een staatsbegrafenis, maar Polyneikes, als belager van zijn vaderstad, mag niet begraven worden. Hij moet voor de stadsmuren blijven liggen, als prooi voor honden en gieren.

Wie een poging doet zijn lijk te begraven, zal de doodstraf krijgen. Ismene legt zich neer bij het besluit van de koning, maar Antigone zoekt de confrontatie op. Wat volgt is een strijd tussen menselijke en goddelijke wetten, tussen wet en geweten. Hoe onbuigzame machtshandhaving uiteindelijk leidt tot onmacht en ontreddering."