Interview met onze docent klassieke talen & klassieke cultuur

Gymnasium: wat ga je doen?

Onze collega Lenneke van der Burg studeerde klassieke talen in Leiden. Zij is al zes jaar één van onze enthousiaste docenten klassieke talen (Latijn en Grieks) en klassieke cultuur. In haar vrije tijd schrijft ze boeken en artikelen voor Trouw, een landelijk dagblad en nieuwsmedium. Wij vroegen haar het hemd van het lijf over het gymnasium. Wat is het en wat ga je doen als leerling?

Wat is het gymnasium?

“Bij de oude Grieken was het gymnasium een plek waar jonge mannen trainden, sporten en met elkaar filosofeerden. Wij pakken het iets anders aan. In de brugklas geven we klassieke cultuur. Daar leer je over goden en helden, over monsters en reuzen."

"Van de Romeinen hoor je ook. Hoe anders ze zijn dan de Grieken. Niet te veel filosoferen, beter handen uit de mouwen. Bouwen, wegen aanleggen, oorlog voeren. Een wereldrijk hebben ze veroverd. Hun taal, het Latijn, werd overal gesproken. Op het eind van de brugklas leren we je het Griekse alfabet en laten we zien hoe de taal Latijn in elkaar zit."

Wat ga je doen na de brugklas?

"In klas twee en drie krijg je de talen Latijn en Grieks. Het zijn andere talen dan je gewend bent. Je hoeft ze alleen van Latijn of Grieks naar het Nederlands te leren. Niet andersom. Je gaat rijtjes en woorden leren en ook altijd cultuur erbij. Hoe denken de Romeinen over de liefde? Is het leuk om een meisje in de Griekse tijd te zijn?"

"In de bovenbouw gaan we steeds dieper op de stof in. In de vierde klas zijn we klaar met de grammatica. Dan besteden we meer tijd aan discussie over wát we vertalen. En proberen altijd een link te leggen met de moderne tijd. De held Aeneas bijvoorbeeld verlaat de vrouw op wie hij verliefd is. Waarom? Omdat hij een nieuwe stad moet stichten. Hoe zouden wij dat nu doen? Hoe zit dat met de verhouding tussen algemeen en privébelang?”

Wat maakt het gymnasium bijzonder?

“Het gymnasium biedt veel: versnelling, verbreding én verdieping. Dus je leert sneller en meer. En het biedt nog meer! Als je goed kan leren, kan je sneller door vakken als wiskunde en Nederlands gaan. Dan houd je als leerling tijd over voor andere projecten."

"Bij het gymnasium krijg je meer vrijheid en kun je kiezen uit veel vakken en projecten. Bij Plato kan je een eigen onderzoek doen, je eigen boek schrijven of een escaperoom ontwikkelen. Ook krijg je robotica: even geen wiskunde uit een boek, maar programmeren door en met spelletjes.”

“Een van de activiteiten op het gymnasium is debatteren. Vanuit verschillende invalshoeken leer je over een politiek debat in Athene. Dit begint al in de brugklas. Bij geschiedenis en klassieke cultuur, bij drama én bij Nederlands. Je leert welke woorden het beste overtuigen. Dit is een ontzettende waardevolle skill die je kunt inzetten voor de rest van je leven en carrière.”