14 juni 2021 00:00

David en Stevan winnen 2de prijs KNAW

De jury van de KNAW Onderwijsprijs heeft het profielwerkstuk 'De kniepeesreflex' van David Chen en Stevan Pavlovíc (begeleid door Jörgen Moonen) beloond met een tweede prijs voor het profiel Natuur & Techniek. Als Van Maerlantlyceum zijn de laatste vier jaar profielwerkstukken van onze leerlingen genomineerd en hebben onze leerlingen drie keer een prijs in ontvangst mogen nemen.

De jury over het project

Het ingewikkelde zenuwstelsel in het menselijk lichaam is weliswaar cruciaal voor onze gezondheid, maar laat zich niet eenvoudig onderzoeken omdat het zich diep in het lichaam bevindt. David Chen en Stevan Pavlovíc zagen in de kniepeesreflex − de bekende opwippende knie als er met een hamertje op wordt geklopt – de ideale ingang om toch een diagnose te kunnen stellen over het zenuwstelsel. Maar dan moet die diagnose liever niet aan het blote oog worden overgelaten.

David en Stevan passen wiskunde toe op de biologie, om zo stap voor stap een opstelling te ontwerpen die met behulp van video en een mobiele telefoon de kniebeweging kwantificeert. Volgens de KNAW-jury is de opstelling die de jongens ontwierpen bijna rijp voor de markt.

(foto Gineke van der Wegen)

Veel inzendingen

Ook dit jaar was het aantal inzendingen hoog! Voor de KNAW Onderwijsprijs ontving de KNAW dit jaar maar liefst 293 inzendingen van 134 scholen. In totaal zijn er 3 winnaars per profiel en 4 profielen, dus in totaal heeft de jury 12 winnaars geselecteerd uit de 293 inzendingen.

Uitreiking 8 juni

Op dinsdag 8 juni heeft KNAW-president Ineke Sluiter tijdens een feestelijk programma bekendgemaakt welke werkstukken per profiel de eerste, tweede en derde prijs hebben gewonnen. De tweede prijs is een bedrag van € 1.500. Ook docent Jörgen Moonen heeft een onderscheiding van de KNAW gekregen en wij als school hebben een plaquette ontvangen.