6 mei 2024

Oud-leerling Dylan van Dael op het Eurovisiesongfestival 2024

door Anne Swinkels, docent muziek

Dylan vertelt hoe blij hij is met de aandacht voor Joost Klein vanwege het liedje ‘Europapa’ dat dit jaar Nederland vertegenwoordigt op het Eurovision Songfestival op 9 mei a.s. Niet dat hij nu iets anders doet dan vóórdat de media geïnteresseerd waren, want hij speelt al heel wat jaren gitaar op het podium wanneer Joost optreedt en heeft ook veel van zijn muziek gecomponeerd en geproduceerd. Het hoogtepunt in de samenwerking met Joost tot nu toe was volgens Dylan het optreden op Lowlands’ Mainstage in 2023 voor 40.000 man publiek. Dat is zo lijp, daar kan dit circus nog niet aan tippen. Hij is een van de mensen, naast Tantu Beats en Paul Elstak die Europapa mede hebben geschreven en geproduceerd. Het einde van het liedje is van zijn hand en dus helemaal in zijn stijl. Dit stuk muziek is dan ook te horen donderdag aanstaande bij het Eurovisie Songfestival!

Dylan zat tot 9 jaar geleden op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven met muziek als eindexamenvak en sindsdien houden we contact. Vanwege mijn liefde voor het muziekproductie programma Ableton, waar Dylan zijn muziek mee maakt, en vanwege de mooie projecten waar hij aan werkt. Hij zegt zelf graag dat hij helemaal niet zo’n bijzondere muzikant was of is, maar dat hij wel heel veel doorzettingsvermogen heeft. Hij droomde op zijn 14e al dat hij de muziek in wilde. De gouden tip voor onze muzikanten op het Van Maerlantlyceum is dan ook volgens hem: heb een lange adem, hou vol, ga ervoor, ook al verlies je 8 audities, er hoeft maar één kans te komen om je op te starten en dan ben je op weg. Geen enkele artiest weet precies wat hij doet, en heel veel hangt af van de contacten die je bij toeval opdoet. Dus wacht niet tot je het zeker denkt te weten, maar ga er gewoon voor!

Hij woont en werkt in Berlijn omdat het op muzikaal vlak, zoals hij zelf zegt, dáár gebeurt. Onze Duits docenten zou hij best wel eens willen laten horen hoe vloeiend Duits hij nu spreekt, terwijl hij op het Van Maerlantlyceum, alleen maar lage cijfers haalde voor Duits. Hij studeerde aan de HKU in Utrecht voor Muziek en Technologie maar liet ons kikkerlandje na 3 jaar achter zich omdat er een buitenkansje op werkgebied kwam in Duitsland. Nederland is voor sommige muziekstijlen niet zo’n geschikt land om verder te komen vindt hij . En nu hij de liefde heeft gevonden in Amsterdam en voornemens is om meer in de UK te gaan werken, verhuist hij misschien binnenkort wel naar Amsterdam.

Ik vind als muziekdocent niks mooier dan horen hoe trots oud-leerlingen zijn op hun oude school en hoe ze nog willen bijdragen aan het enthousiasmeren en inspireren van de nieuwe generatie muzikanten. Ik ben dan ook heel blij dat ik Dylan altijd kan vragen om een Ableton sessie te komen leiden met een clubje enthousiaste leerlingen of om te helpen met een profielwerkstuk als de leerlingen voornemens zijn om het werkveld te betreden waar hij zich in begeeft.

Hoe het maken van een ANWB jingle zijn huur betaalde voor twee jaar is een mooie anekdote die hij met me deelde over de keuzes die je als muzikant hebt tussen vrijheid en een vast inkomen. Doordat hij goed onderhandeld had en zich niet had laten afkopen kreeg hij veel meer risico om te falen, maar ook veel meer betaald toen de muziek wel geschikt bleek voor de reclame waar hij zijn pitch voor had gedaan. En dat geld zorgt er ook voor dat hij veel vrijheid heeft wanneer het gaat om zijn eigen muzikale identiteit. Dit is kennis die hij graag doorgeeft aan startende muzikanten en dus ook aan het talent op het Van Maerlantlyceum.

Hij wil zeker later nog wel een interview geven als zijn eigen muziek uitgebracht is, en ziet ook een rol voor hem weggelegd om zijn kennis en ervaringen te delen met jonge mensen als hij ouder is.

Muziek onderwijs is zo belangrijk, en er is zo veel en divers werk in de muziek industrie dat hij iedereen met een passie zou aanmoedigen om die droom te volgen.

Geïnteresseerd in zijn muziek met Joost Klein of Naaz? Ga naar Spotify door op de namen te klikken.

Volg Dylan op instagram via dylanvandael

Muzikale groet, Anne Swinkels