de bevrijding herdenken en onze vrijheid vieren

Leerlingen naar Bayeux

Ook dit jaar zijn in totaal 90 middelbare schoolleerlingen samen met Stichting 18 September afgereisd naar Bayeux. Om de bevrijding te herdenken en de vrijheid te vieren. En om daar met eigen ogen te zien waar de bevrijding van Eindhoven begon. 26 leerlingen van onze school zijn mee geweest op deze indrukwekkende reis.

De leerlingen en begeleiders hebben de Britse, Duitse en Amerikaanse begraafplaatsen bezocht. Maar ook Omaha Beach en Pointe du Hoc, de belangrijke locaties tijdens D-Day. Daarnaast was er veel tijd voor officiële ontvangsten door de burgemeester van Bayeux en natuurlijk het overhandigen van het vredevuur.

Bij terugkomst in Nederland rolden onze leerlingen al zittend op militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog vanuit Valkenswaard de stad binnen. In de binnenstad waren zij deelnemer aan de herdenking op het Stadhuisplein.

Hieronder een verslag in video en foto's van deze reis. Wij zijn vereerd dat we daar als school aan bij mogen dragen.

Videoverslag van
Stichting 18 September

Van 14 tot en met 18 september 2021 brachten Eindhovense scholieren een bezoek aan de eerste bevrijde Franse stad Bayeux. Zij brachten bezoeken aan diverse locaties in de regio die ons herinneren aan de Tweede Wereldoorlog.

Samen met de wielrenners ontstaken zij op 16 september het bevrijdingsvuur in Bayeux. Dit bevrijdingsvuur is door de wielrenners in twee dagen naar Eindhoven gefietst, in 2021 voor het 75e jaar.